LINGFÖRBUNDET

Vill du bli gruppträningsledare hos Lingförbundet?

Lingförbundet är ständigt i behov av nya ledare. Vi är en ideell förening och är beroende av att frivilliga vill engagera sig i vår verksamhet. Här hittar du allt du behöver veta kring hur det är att vara gruppträningsledare i Lingförbundet.

Vad innebär det att vara ledare hos Lingförbundet?

Att vara ledare hos oss innebär att du själv ansvarar för minst en grupp under minst två terminer. Du bygger dina pass på egen hand, där du väljer musik och övningar till dina pass. Vanligtvis har man samma pass en hel termin och gör därefter ett nytt. Vi strävar efter att ta ett brett utbud av träningspass men huvudfokus ligger på pass som inkluderar kondition, styrka och rörlighet.

Varje termin är 13-15 gånger, och det är samma träningstillfällen sett till dag och tid varje vecka. Det är som regel alltid uppehåll för sportlov, påsklov, sommarlov, höstlov och jullov i enlighet med skolkalenderns år. Du får ett litet arvode för varje träningstillfälle du leder, vilket betalas ut efter avslutad termin.

Uppgifterna som ledare är att samla och leda gruppen, ta närvaro vid varje träningstillfälle (görs via appen SportAdmin), instruera övningar samt genomföra träningarna på ett roligt, utvecklande och härligt sätt.

Vilken stöttning får jag som ledare?

För att du som ledare ska ha ett så enkelt och roligt ledarskap som möjligt stöttar vi dig på följande sätt:

Utbildning & inspiration

Alla nya ledare får en introduktion i Lingförbundets verksamhet och vad det innebär att vara ledare hos oss. Utöver detta anordnar Gymnastikförbundet ledarutbildningar för gruppträningsledare och om du är du ledare hos oss i minst två terminer står Lingförbundet för utbildningskostnaden.

Vi arbetar också aktivt för att du som ledare ska få möjlighet till inspirationsföreläsningar för att du ska få så bra förutsättningar som möjligt för att leda grupperna på ett säkert, roligt och funktionellt sätt.

Ledarträffar

Under terminernas gång anordnar vi ledarträffar för kunskapsutbyte, tips och idéer, och annat som du som ledare kan behöva i din roll. Varje termin avslutas också med en ledaravslutning där ledarpresent delas ut.

Kontinuerlig information Kansliet skickar regelbundet ut information via mail till alla ledare för att hålla er uppdaterade om aktuella händelser, terminsstart, lov, nyheter osv.

Ledarsidan

På vår hemsida har vi en ledarsida där du som ledare hittar kontaktuppgifter till andra ledare, guider till SportAdmin, utbildningsinformation, vår ledarpolicy med mera. För att komma åt materialet och dokumenten loggar du in som Ledare på vår hemsida www.lingforbundet.se och går till fliken Ledare.

Träna gratis

Alla våra ledare får träna gratis på våra gruppträningspass, där vi har pass runt om i hela Göteborg.

Hur ansöker jag om att bli ledare?
Om du är intresserad av att bli ledare hos oss är du varmt välkommen att maila oss på info@lingforbundet.se eller ringa på 031-28 28 85.