LINGFÖRBUNDET

Integritetspolicy

Förmodligen har du hört talas om GDPR (General Data Protection Regulation). Det är en ny dataskyddsförordning som den 25 maj 2018 ersätter personuppgiftslagen, PUL. Mycket är likadant som innan men den nya dataskyddsförordningen innebär skärpta krav på vår behandling av dina personuppgifter. Den innebär också att du som medlem har rätt att få information om vilka personuppgifter vi har samlat på just dig och varför. För oss i Lingförbundet är det viktigt att du känner dig trygg med vår hantering av dina personuppgifter och vi delar därför här med oss av vår nya integritetspolicy.

Har du frågor eller vill du veta vilka personuppgifter Lingförbundet har på dig är du välkommen att höra av dig till oss. Mer information om GDPR finns på Datainspektionens hemsida, www.datainspektionen.se.

Integritetspolicy Lingförbundet

Vad är en personuppgift och vilka personuppgifter hanterar Lingförbundet?

En personuppgift är en sådan uppgift som kan knytas till dig som person; namn och adress till exempel men också uppgift om vilka pass du går på eller hur ofta du tränar. Lingförbundet hanterar framför allt namn, personnummer och andra kontaktuppgifter till medlemmar och ibland till anhöriga (vårdnadshavare). Utöver detta så hanterar vi kontouppgifter och licenser och vi registrerar träningsnärvaro.

Så här behandlar Lingförbundet personuppgifter
Vi samlar in personuppgifter framför allt i samband med anmälan till vår verksamhet och de hanteras till största del inom SportAdmin där vi gör gruppindelningar, registrerar närvaro m.m. Arvodes- och löneutbetalningar sker via Västra Götalands Idrottsförbund och tränings- och tävlingslicenser beställer vi via Pensum. De inom Lingförbundet som har tillgång till personuppgifter är personal, styrelse och aktuell ledare. Vi för inte vidare dina personuppgifter till någon annan part utan ditt samtycke. Vi samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet och uppfylla våra åtaganden gentemot dig som medlem. Det innebär att din roll inom Lingförbundet avgör vilka personuppgifter vi samlar in på just dig. Vi lagrar inte dina personuppgifter längre än nödvändigt, när du inte längre är medlem i Lingförbundet raderas de personuppgifter vi har samlat på dig.

Varför behandlar Lingförbundet personuppgifter?
För att kunna bedriva vår verksamhet och uppfylla våra åtaganden gentemot våra medlemmar behöver vi hantera personuppgifter i flera olika sammanhang. Framför allt använder vi oss av våra insamlade personuppgifter i administrationen kring indelning i träningsgrupper, vid beställning av tränings- och tävlingslicenser och vid kommunikation med medlemmar genom exempelvis kallelser, informationsutskick och inbjudningar. Vi använder även personuppgifter vid fakturahantering och arvodes- och löneutbetalningar. Träningsnärvaron i våra olika träningsgrupper samlar vi in eftersom det utgör ett underlag när vi söker bidrag; träningsnärvaron utgör alltså en stor del av finansieringen av vår verksamhet. Vi använder oss även av träningsstatistiken i vår verksamhetsplanering för att utveckla verksamheten och göra den ännu bättre i framtiden. Det är även viktigt för oss att våra barnledare har möjlighet att vid behov kunna kontakta sina gymnasters vårdnadshavare. Utöver detta kan hantering av personuppgifter aktualiseras även i andra situationer, till exempel vid anmälningar till eventuella kurser, tävlingar och läger.