Glöm inte att beställa Lingförbundets nya föreningskläder!

Lingförbundets barngymnastik

Barngymnastiken är grunden för Lingförbundets verksamhet.
Den ger en grundläggande motorisk träning och vänder sig till barn ca 5 - 13 år.

Barngymnastik är allsidig, varierande, lekfull och utgår från barnens individuella förutsättningar. Här skapas förutsättningar för ett aktivt liv och fysisk, social och mental utveckling. Här läggs också grunden för all form av träning och för ett livslångt intresse av fysisk aktivitet.

Vi vill ge barnen utmaningar kopplade till deras egna förutsättningar och har därför delat in våra grupper efter både ålder och kunskap.

Våra lektioner är oftast upplagda på följande sätt:

- Samling där vi hälsar välkomna och håller upprop.

- Uppvärmning, oftast i form av en lek där barnen får röra på sig ordentligt och som tränar och utvecklar olika färdigheter och sinnen hos barnen.

- Huvudaktivitet, ofta en stor eller flera mindre redskapsbanor.

- Samling och avslutning. Här leker vi oftast en lek innan vi samlas och säger adjö.

BAS I

Till våra Basgrupper är alla välkomna. Barnen behöver inte ha några förkunskaper, vi har ett lekfullt förhållningssätt och det är mycket fokus på rörelseglädje. Här tränar vi på grundövningar så som kullerbytta fram och bak, hopp med satsbräda och början till handstående. Huvudaktivitet är ofta en redskapsbana som består av många olika redskapsstationer. Vi använder det som finns tillgängligt i salen i form av mattor, plintar, satsbrädor, ribbstolar, ringar, bomsystem, bänkar och linor. Ofta använder vi också en del handredskap som till exempel ärtpåsar, hopprep och rockringar.

BAS II

I Bas 2 har vi också ett lekfullt förhållningssätt. Vi fortsätter att träna på de grundläggande gymnastiska momenten som är så viktiga inför svårare övningar. Vi tränar och utvecklar kullerbyttor fram och bak, olika hopp med satsbräda samt handstående och vi börjar öva på hjulningar. På ett lekfullt sätt tränar vi också på att bli starka i hela kroppen. Huvudaktivitet är ofta en redskapsbana som består av många olika redskapsstationer. Vi använder det som finns tillgängligt i salen i form av mattor, plintar, satsbrädor, ribbstolar, ringar, bomsystem, bänkar och linor. Ofta använder vi också en del handredskap som till exempel ärtpåsar, hopprep och rockringar.

FORTSÄTTNING

För att gå i någon av våra fortsättningsgrupper så bör man ha tränat gymnastik några terminer innan. Här behöver gymnasterna kunna göra kullerbytta och resa sig upp utan stöd, hjula samt sparka upp på händer mot tex en vägg själv. Det krävs också att gymnasterna har viss styrka, kroppsspänning och koordination. I dessa grupper tränar man fortfarande mycket på basövningarna men även förberedelser inför handvolt, flickis och volt. Vi fortsätter att ha ett lekfullt förhållningssätt i träningen där beröm, uppmuntran och utmaningar får barnen att utvecklas på sin individuella nivå. Vissa viktiga delar av gymnastikövningarna tränas fortfarande med fördel i olika lekar och stafetter.